اولین های باغک درتاریخ معاصر

اولین های باغک درتاریخ معاصر
اولین های باغک در تاریخ معاصر
 
اولین خارجی که وارد باغک شد:
لویس پلی اولین خارجی است که در تاریخ معاصر در حدود یک قرن و نیم پیش وارد باغک شد.وی یک سرهنگ انگلیسی بود.
اولین ریس باغک در تاریخ معاصر:زایرحیدرزایرحسین اولین کسی است که در متون چاپی به عنوان ریس باغک از او یاد می شود ریاست او احتمالا به دو قرن پیش برمی گردد.
 
اولین قلعه:اولین قلعه ای که درباغک ساخنه شد قلعه ی حسین خان از بازماندگان خاندان تنگستانی است.اثار این قلعه هنوز در کنار سه راهی عبدلی خودنمایی می کند.
 
اولین ضابط باغکی:
اولین کسی که از ریسی در باغک به کفالت حکومت تنگستان رسید زایر غلامعلی بود وی به علت درستکاری وارد حکومت بوشهر گردید و در انحا نبز مشغول فعالیت شد.
 
اولین محله:اولین و قدیمی ترین محله در باغک اهشام کهنه نام دارد.در واقع باغک همینجا بوده است.
 
اولین سیوه:اولین بالاخونه یا سیوه در اهشام کهنه بوده که مربوط به کدخدای باغک بوده است هم اکنون جای دروازه و سیوه قدیمی منزل مرحوم حاج یحیی قرار دارد.
 
اولین منبر:قبلا برای روضه خواندن اشیایی مانند پشتی روی هم می گذاشتند و اخوند روی ان مینشست و روضه می خواند بعدا از صندلی استفاده شد.قدیمی ترین و اولین صندلی در منزل زایر خضرخان مورد استفاده قرار گرفت که هم اکنون در مسجد شمشیری نگهداری میشود.
 
اولین کتاب:اولین کتاب که توسط یک باغکی گرداوری شد نورالعینیین نام دارد.این کتاب توسط ملا یحیی محمد عبدالرضا تدوین گردید وی در خط در زمان خود بی نظیر بود
اولین قهوه خانه:اولین قهوه خانه در جوی در کنار راه کاروانرو قرارداشت.
 
اولین مدرسه:اولین مدرسه در جوی قرار داشت.این مدرسه به دستور ریس غلملی تاسیس شد.
 
اولین مسجد:اولین مسجد به دستور زایرغلامعلی در باغک ساخته شد.سپس در بازسازی چندل ان توسط شیخ ماحوزی جهت ساخت مسجد به اهرم برده شد.این مسجد هم اکنون فاطمه زهرا نام دارد.
 
اولین حسینیه:اولین حسینیه در زمبنی به مساحت ۴۴متر مربع درباغ سالم به دستور ریسعلی ساخته شد.
اولین معلم:شخصی به نام رهبری اولین معلم باغک بود وی که اصالتا شیرازی بود به دستور ریسغلملی مشغول تدریس شد.
 
اولین متوفی باغک در مکه:اولین کسی که از باغک در مکه فوت کرد حاج سید علی معروف به بزرگ بود وی در همانجا مدفون شد احتمالا دیرینگی این قضیه به دو قرن میرسد.
اولین سید باغک:اولین سیدی که در باغک ساکن شد سید میر بهرام بود وی از اعقاب شاه فرج ا...است.مرقدشاه فرجا...در کوه جاشک زیارتگاه خاص و عام است.
 
_اولین موتورسیکلت در باغک:
اولین موتوری که وارد باغک شد کپ کپی نام داشت.این موتور که به علت رفت و امد زیاد مردم باغک به کشورهای عربی وارد باغک شد مربوط به اوایل دهه ۴۰میشود.بعضا معتقدند مرحوم عالی خضری و بعضی میگویند مرحوم خضرعلی این موتور برای را اولین بار از بحرین وارد باغک کردند.این موتور۲۵۰ سی سی بود.
 
_ اولین ماشین در باغک:
اولین ماشینی که در باغک به حمل و نقل پرداخت پیکاب بود و راننده ان عالی خضری بود اما قبل از اینکه باغکی ها پیکاب را وارد باغک کنند فردی به نام محمد هواپیما ساکن بوشهر با پیکاب به حمل و نقل در بخش مرکزی تنگستان اقدام می کرد.
 
_ اولین مغازه:
درتخماری باغک اولین مغازه با شکل و سیمای عطاری بنا گردید.مغازه دار اقای حاج خضر افشون بود.وی در چند دهه قبل باغک را به منظور اقامت در بوشهر ترک کرد و در مرکز شهر عطاری را بنا نمود .
 
_اولین اب انبار:
اولین اب انبار در قریه محمد حاجی درویش باغک پا به عرصه وجود گذاشت این اب انبار که قدمت دیرینه ان مشخص نیست پس از سالیان متمادی به دور از ابادی هنوز اباد است.
 
_ اولین مکتب:
اولین مکتب در زمان کل یحیی توسط شیخ عبدل در سایه سار نخلی یا کومه ای اداره میشد در قدیم در مکتبخانه اعتقادبه تنبیه داشتن و یمی از اسباب ان فلکه بود در مکتبخانه علاوه بر قران حافظ و سعدی نیز تدریس میشد و کسی که مکتب را تمام میکرد مستقیم وارد کلاس دوم ابتدایی میشد.
 
_اولین نماینده مجلس:
_ اولین کسی که به عنوان یک باغکی الاصل وارد مجلس شورای اسلامی شد محمد دادفر از طایفه محمد حاجی بود.وی هم اکنون ساکن بوشهر است.سیدمحمدحسین محمدی که در دور اول مجلس شورای اسلامی وارد مجلس گردید مادرش یک سیده مکرمه باغکی به نام بی بی بی خیری بود.
 
طویل العمر:
اولین کسی که در سالیان اخیر عمری به طول ۱۰۱سال طبق شناسنامه و به طور دقیق ۱۱۱سال زندگی کرد خانم سیده ای به نام بی بی رقیه بود.وی تا اخرین دوران زندگی خود امورات شخصی خودرا انجام می داد.راز سلامتی این بانوی با صفای باغکی استفاده از غذاهای محلی نظیر گیاهی و حیوانی بوده است.
 
اولین جنبش ثبت شده باغکی ها در تاریخ:
از تاریخچه باغک قبل از قاجاریه هیچ اطلاعی در دست نیست اما از زمان قاجاریه به بعد میتوان باغک را در دل متون تاریخی پیدا کرد.
یکی از حرکتهای ماندگار باغکی ها در زمان شاهان قاجار شرکت در جنبش مشروطیت بود.درپی خیزش ایت الله لاری در لارستان فارس و استفاده از زایر حسین باغکی(جد ملباریکیها )به رهبر نظامی باغکی ها عملا وارد جنبش مشروطیت شدند.زایرخضرخان نیز که در ان سالهاخان تنگستان بود با پیروی از ایت الله لاری به صف مشروطه خواهان پیوست.ازطرف ایت الله لاری علمالهدی اهرمی به عنوان رهبر ملیون در بوشهر انتخاب شد از انجایی که زایر حسین باغکی ازدوستان علم الهدی اهرمی بود با تدارک ۳۰تفنگچی باغکی و زایرخضرخان با تدارک ۱۲۰نفر تفنگچی در بهار ۱۲۸۸هجری شمسی برای مبارزه با استبداد صغیر به یاری علمالهدی پرداختند.بدین ترتیب باغکی ها همراه دیگر نیروها مانند دشتی ها و نیروهای ریسعلی به بوشهر حمله ورشده و عملا بوشهر را از دسته نیروهای مستبد محمدعلی شاه قاجار خارج کردند و خبر فتح بوشهر را اینچنین به علمای نجف مخابره کردند."شهرتصرف.انجمن مفتوح.گمرک متصرف.حکومت فرار.ملت غالب."
کدام روستایی سراغ دارد که مردمش جسورانه در همه ی جنبش های جنوب کشور جسورانه جنگیده باشند و حتی فرماندهی ان قیام را بر عهده داشته باشند جز باغک.
مؤلف:سیدمحمدجوادحسینی


|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : میثم بحرانی
تاریخ :
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: